۱۳۹۲ تیر ۳۰, یکشنبه

باغ های روشنایی

امین معطوف، نویسنده کتاب های لئوی آفریقایی، جنگهای صلیبی از دیدگاه مشرق زمین و سمرقند، در باغهای روشنایی سرگذشت مانی و چهره واقعی این مرد صلح طلب را به گونه ای بسیار شیوا و جذاب به رشته تحریر درآورده است:
«من از کشور بابل آمده ام، تا فریادم در سراسر دنیا طنین افکن شود.»
به مدت هزار سال، فریاد او شنیده شد. در مصر او را «حواری مسیح» می نامیدند، در چین به او «بودای روشنایی» می گفتند، ولی خیلی زود کینه ا بر ضد آیین او طغیان کرد و متعصبان ایران و روم کوشیدند تا آثار آیین او را نابود کنند. چه چیز دراعتقاد مانی آنقدر خطرناک بود که حتی از خاطره ها نیز می بایست محو شود؟ مانی کدام سدهای مقدس و تجاوز ناپذیر را تکان داده بود؟ کدام شریعت ها و ممنوعیت ها را زیر پا گذاشته و نادیده گرفته بود؟
از آیین پرستش زیبایی ها امروز جز کلمه «مانوی» چیزی باقی نمانده است و بندرت از این کیمیاگر صلح که از سرزمین بین النهرین برخاسته و در عین حال نقاش، پزشک و پیامبر نیز بوده است، یادی می شود مردی که در قرن سوم میلادی افکاری کاملا نوین، عمیقا انسانی و در عین حال پر شهامت را عرضه کرد.
باغهای روشنایی که به منظور تجلیل از مانی و نقش تحسین برانگیز شاپور اول ساسانی در گسترش آیین او نوشته شده است معنای خاصی می یابد. در این دوران فریاد این مرد بیش از هر زمان دیگری می باید شنیده شود و چهره واقعیش پس از قرن های طولانی آمیخته با دروغ و فراموشی، از پرده بیرون آید.
 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj5niNn7pkw6-wMebiTWZ5XaOrqUiPx73KGIVEYRPU_Ywj6yrZ49d_edG6mCJF4uYBl-UhupFEvM3NqvcfnGqsybNNT8Fwi4DBDVPfBpD2oNfwdaKZH2spR5X3BkO9_E9G3MRfKn4Aj3Etd/s1600/down%DB%8Cload-ebook-icon.jpg

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...