۱۳۹۲ اردیبهشت ۱, یکشنبه

براندازی

مترجم فریدون گیلانی

مقدمه مترجم: من این کتاب را براندازی ترجمه کردهام٬ در سال ٢۰۰۶ و تقریبا در پی کتاب بازی شیطان نوشته رابرت دریفوس٬ در ایالات متحده منتشر شده و مثل کار تحقیقی٬ جامعه شناسانه و آگاهی بخش او٬ نقش حساسی در تعمیق آگاهی و نشتر زدن به تصور آمریکائی هائ داشته که فکر میکنند وظیفه دارند جهان را تبدیل به خود کنند. این تصور را سرمایه داری حاکم و ترکیب معماران سیاسی ایالات متحده که آن سرمایه داری را نمایندگی میکنند٬ به جامعه تزریق کرده اند.

استیفن کینزر که تحقیقی تاریخی در باب توسعه طلبی ها ٬ جاه طلبی ها٬ سلطه جوئی ها٬ جنگ های کشور گشایانه و دخالت های اقتصادی و سیاسی ایالات متحده را از ١٨٩٣ در قالب ساختار٬ شکل و بیانی جذاب تدوین کرده است ٬ با انتخاب عنوان فرعی ( قرن آمریکائی تغییر رژیم ها – از هاوائی تا عراق ) ٬ مو به مو مراحل دخالت های نظامی ٬ اقتصادی و سیاسی ایالات متهده را در امور ملت های دیگر٬ به وجدان آگاه انسان گوشزد میکند. بدون این وجدان آگاه٬ انسان ستمدیده امروز که سهل است ٬ اساسا نژاد انسانی و مجموعه جهان رو به انهدام خواهد رفت.

پرسش اصلی کینزر٬ همان گونه که خود او در نخستین فراز مقدمه اش مطرح کرده است ٬ این است که چرا ملت های قوی علیه ملت های ضعیف تر بر می شورند؟

خبرنگار قدیمی٬ تحلیل گر سیاسی و سردبیر پیشین سرویس خارجه ی روزنامه نیویورک تایمز و نویسنده کتاب های دیگری از این دست ٬ همزمان با انتشار کتاب براندزی ٬ در مصاحبه ای که (امی گودمن ) نویسنده معترص دیگری با او انجام داده٬ و به همین قلم به فارسی ترجمه شده بوده است ٬ تاکید می ورزد که مردم امریکا و سایر ملت های جهان ٬ باد بدانند که جنایت ها و توطئه های جهانی ایالات متحده٬ حتی در مکزیک٬ تازگی ندارد و به صد و چهارده سال پیش ( تا تاریخ پایان یافتن کتاب براندازی) بر میگردد.

نمونه های هاوائی٬ کوبا٬ پورتوریکو٬ فیلیپین ٬ نیکاراگوئه ٬ هندوراس و … نیز نمونه هائی در دهه ی پایانی قرن بیستم و دهه ی تخستین قرن بیست و یکم ٬ باعث شرمساری تاریخ ایالات متهده شده اند.

 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj5niNn7pkw6-wMebiTWZ5XaOrqUiPx73KGIVEYRPU_Ywj6yrZ49d_edG6mCJF4uYBl-UhupFEvM3NqvcfnGqsybNNT8Fwi4DBDVPfBpD2oNfwdaKZH2spR5X3BkO9_E9G3MRfKn4Aj3Etd/s1600/down%DB%8Cload-ebook-icon.jpg

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...