۱۳۹۲ فروردین ۳۱, شنبه

داستان مردم آمریکا(تاریخ مردم آمریکا)

زین در این کتاب به روایت تاریخ از زبان کسانی پرداخته که تا به حال سخنگویی نداشته‌اند و کوشش می‌کند داستان کشف قاره‏ آمریکا را از دیدگاه بومیان و آراواک‏ها بازگو کند.

به گزارش ایبنا «کشتی‌های بزرگ در ساحل پهلو گرفتند و کریستف کلمب ظفرمند پا به خشکی گذاشت تا سرزمینی نو را کشف کند. این روایتی رسمی است از کشف قاره آمریکا اما به راستی ساکنان بومی سواحل که به این کشتی ها نگاه می‌کردند چه فکری داشتند و چه عاقبتی؟!»

این نوشتار بخشی از مقدمه کتاب «تاریخ آمریکا» است که هاوارد زین به رشته تحریر درآورده است؛ کتابی که روایت مردم آمریکا را در برابر روایت رسمی مطرح و به آینده‌ای بدون خشونت رو می‌کند.

نویسنده در کتاب تاریخ آمریکا به روایت تاریخ از زبان آن کسانی پرداخته که تا به حال سخنگویی نداشته‌اند و البته او به جای قضاوت اخلاقی و سوگواری برای گذشته تلاش دارد تا تاریخ از چشم دیگری هم دیده شود تا راه برای اندیشه بهتر گشوده شود و آینده ما به تعبیر زین بر آن لحظات زودگذر مهر و شفقت گذشته پایه‌گذاری شود، نه بر آن قرون سراسر جنگ و خونریزی.

به این ترتیب زین ترجیح می‌دهد به جای دمیدن در شیپور تاریخ دولتی، داستان کشف قاره‏ آمریکا را از دیدگاه بومیان و آراواک‏ها تعریف کند و ماجرای قانون اساسی ایالات متحده را از دیدگاه بردگان سیاهپوست و سرگذشت «اندرو جکسون» را از دید سرخ‏پوستان چِروکی و ماجرای جنگ داخلی را از دید ایرلندی‏های نیویورک و جنگ مکزیک را از دید سربازان فراری لشکر «ژنرال اسکات» پیدایش و توسعه‏ صنایع و صنعت‌مداری را از نگاه زنان جوان کارگر درکارخانجات نساجی لاوِل شرح دهد.

زین همچنین جنگ اسپانیا ـ آمریکا را از دیدگاه کوبایی‏‌ها و اشغال ‏فیلیپین را از دید سربازان سیاه‏پوست لوزون و عصر زراندود را از نگاه کشاورزان ایالات جنوبی و جنگ جهانی اول را از دیدگاه سوسیالیست‏?ها و جنگ جهانی دوم را از دیدگاه صلح‏?طلبان و طرح نیودیل یا «اصلاحات روزولت» را از چشم سیاهپوستان و سلطه‏ آمریکای بعد از جنگ جهانی را از دیدگاه کارگران‏ مزارع در آمریکای لاتین گزارش می‌کند.

زین تصریح می‌کند که ما نباید در شرح و نگارش تاریخ کریستف کلمب را غیابا متهم و درباره‏اش قضاوت کنیم و حکم تکفیرش را صادر کنیم، اکنون دیگر برای این کار خیلی ‏دیر است و فقط یک تمرین فاضلانه در اصول اخلاقی خواهد بود اما این توجه به خشونت و بیرحمی در سراسر کتاب به تعبیر زین باعث می‌شود حافظه دولت‌ها را به جای حافظه خودمان نپذیریم و بدانیم هدف سوگواری برای قربانیان و عیب‏جویی از دژخیمان نیست.

وی معتقد است که آن اشکها و آن‏ خشم و خروش اگر برای گذشته بیرون ریزد، نیروی معنوی ما را برای امروز تحلیل می‌برد. به عقیده هاوارد زین در درازمدت، خودِ ظالم هم یک قربانی است و البته در کوتاه‏ مدت (و تاکنون تاریخ بشری فقط از دوره‏‌های ‏کوتاه ‏مدت تشکیل شده)، خود قربانیان که به ‏ناچار آلوده‏ فرهنگی شده‏‌اند که بر آن‌ها ظلم می‏‌کند، بر ضدِ قربانیان دیگری عمل می‌کنند.
جلد اول
http://www.mediafire.com/?bpaq6or3ko82ytt
جلد دوم
http://www.mediafire.com/?uddp00cl30t76po

۱ نظر:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...