۱۳۹۴ بهمن ۲۵, یکشنبه

دیدار با اهل قلم

دکتر غلامحسین یوسفی در سال 1306 در مشهد به دنیا آمد و در سال 1325 برای تحصیل در رشته زبان و ابیات فارسی راهی تهران شد و در سال 1330 موفق به اخذ مدرک دکتری از دانشگاه تهران شد و ازسال 1334 همزمان با تاسیس دانشگاه فردوسی مشهد تدریس خود را در این دانشگاه آغاز کرد.وی تلاش های بسیاری در جهت تحقیق و مطالعه درباره تاریخ و ادبیات ایران انجام داد و کتاب بسیار ارزشمند دیدار با اهل قلم را از خود به یادگار گذاشت.
این کتاب یک بررسی و تحلیل از زندگی و آثار بیست نویسنده و شاعر در تاریخ ادبیات ایران. جلد اول، از ابوالفضل بیهقی در قرن سوم و چهارم هجری آغاز شده و با ناصر خسرو، عنصرالمعالی (قابوس نامه)، نظام الملک و ابوالمعالی نصرالله منشی، مترجم کلیله و دمنه ادامه می یابد و پس از ابوسعید ابی الخیر و نویسنده ی گمنام "سمک عیار" و شیخ اجل سعدی، جلد اول را با شرحی مفصل در مورد عبید زاکانی به پایان می برد. یوسفی یکی از منتقدان خوب نسل گذشته است که با وجود آگاهی از نقد کلاسیک، آثارش در مرز میان نقد کلاسیک و معاصر دور می زند و معمولن به زبان فارسی شیرین و پخته ای می نویسد.
در جلد دوم به افسانه های فارسی دوران قاجار، از قبیل امیرارسلان، سفرنامه هایی مانند سفرنامه ی میرزا ابوطالب خان اصفهانی، سیاحت نامه ی ابراهیم بیک و آثار اولین نثرنویسان دوران معاصر نظیر دهخدا (دخو) و هم چنین اولین رمان های فارسی مانند "شمس و طغرا" (محمدباقر خسروی) و بالاخره یکی بود، یکی نبود از جمالزاده، نمایش نامه ی "جعفرخان از فرنگ برگشته" (حسن مقدم)، نگاه کلی به آثار هدایت و طنز عامیانه ی او، و بالاخره "شرح زندگانی من" (عبدالله مستوفی) که یکی از نثرهای بارز انتهای دوران قاجار و ابتدای دوران پهلوی ست، پرداخته است. همچنین کتاب یاداشت ها و مقالاتی نیز از وی منتشر شده است.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...