۱۳۹۴ مهر ۳۰, پنجشنبه

کودتای نوژه

از روزهاي نخستين پيروزي انقلاب اسلامي و شكل‌گيري جمهوري اسلامي، ابرقدرتها و به ويژه امريكا در پي نفوذ و تضعيف اين نظام نوپا براي تأمين منافع نامشروع خويش برآمدند. سرويس‌هاي جاسوسي بيگانه با ابزارهايي نظير تأسيس حزب و گروه، يا حمايت از احزاب و سازمانهاي موجود و يا با نفوذ در دولت موقت و جاسوسي از طريق سفارتخانه‌ها، دامن زدن به تنش‌هاي مذهبي و قومي، تجزيه طلبي و براندازي مسلحانه، ترور رهبران، شورش و آشوب، تلاش گسترده‌اي نمودند تا طعم شيرين پيروزي را در كام ملت تلخ نمايند.
اما سير وقايع نشان داد كه تدبير رهبري انقلاب و پشتوانه مردمي اجازه دست‌اندازي ابرقدرتها و گروههاي وابسته را به منافع و ثروتهاي كشور نمي‌دهد.
از اينرو طرح‌ها و توطئه‌ها در شيوه‌هاي متفاوت براي سرنگوني حكومت نوپا در انداخته شد، طرحهايي كه اگر نبود امدادهاي الهي، تدبير امام خميني (ره) و حمايت بي‌دريغ مردم، هر يك به تنهايي براي از بين بردن كامل نظام كافي بود.
كودتا يكي از راههاي نيازموده پيش روي براي براندازي بود. معمولاً سالهاي آغازين شكل‌گيري كامل نهادهاي جديد، بهترين هنگام براي اقدام به كودتا محسوب مي‌شود.
در آ‌ذر 1359، انجام كودتايي به دستور امريكا در برنامه شاهپور بختيار (از رهبران جبهه ملي و آخرين نخست‌وزير رژيم شاهنشاهي) و عوامل داخلي و بيروني‌اش قرار گرفت.
آغاز كودتا از پايگاه هوايي شهيد نوژه همدان برنامه‌ريزي شده بود و به همين دليل پس از كشف و سركوب به «كودتاي نوژه» شهرت يافت.
شهيد سرافراز محمد نوژه از خلبانان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلا مي ايران بود كه در پي فرمان امام (ره) براي كمك به دكتر مصطفي چمران در سركوب تجزيه طلبان مسلح و در حالي كه روزه بود در 20/5/1358 به پرواز درآمد كه هواپيمايش در آسمان كردستان ايران ـ منطقه عمومي پاوه ـ توسط نيروهاي ضد انقلاب سقوط كرد و به شهادت رسيد. در پي اين واقعه و به پاس اولين شهيد نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران، پايگاه سوم شكاري همدان به پايگاه «شهيد نوژه» تغيير نام يافت.
كودتا با شرحي كه در كتاب آمده كشف و خنثي شد و درباره ماهيت مجريان و علل و عوامل كشف كودتا مطالب ناگفتة بسياري وجود دارد كه در آ‌ينده‌اي نزديك و براساس اسناد و مدارك منتشر نشده در كتاب جداگانه‌اي به چاپ خواهد رسيد.
كتاب حاضر در پاسخ به نياز مخاطبان در فرصت محدود و با دسترسي اندك به منابع تهيه و تدوين گشت كه تاكنون تنها منبع تحقيقي و تحليلي موجود به زبان فارسي دربارة اين كودتا محسوب مي‌شود.
چاپ اول آن در دهه فجر سال 1367 و چاپ دوم و سوم در بهار و دهه فجر سال 1368 عرضه شد و به سرعت ناياب گشت. مؤسسه مطالعات و پژوهشهاي سياسي در اجابت تقاضاي علاقمندان به تاريخ انقلاب اسلامي بر آن شد كه آنرا تجديد نمايد.
كتابي كه پيش روي شماست، چاپ چهارم «انقلاب اسلامي و توطئه در دهه نخستين ـ كودتاي نوژه ـ است. كودتاي نوژه نام تاريخي و مشهوري است كه به اين واقعه داده شده و تاكنون به اين نام شناخته مي‌شود. ناگزير با عرض پوزش به ساحت شهيد نوژه همان نام پيشين برگزيده شد.
ادبيات به كار رفته در چاپ اول كتاب، متناسب با اوضاع سياسي و اجتماعي دهه اول انقلاب اسلامي است. با توجه به ارزش تاريخي كتاب، از ويرايش ادبي مجدد و اصلاح القاب و عبارات و حتي سمت‌هاي افراد آن پرهيز شد و متن عيناً حروفچيني شده و تنها به اصلاح اغلاط تايپي اكتفا گرديده است.
امتياز اين چاپ انضمام بخشي از خاطرات حجت‌الاسلام محمد محمدي‌ري‌شهري است كه از كتاب «خاطره‌ها» منتشره از سوي مركز اسناد انقلاب اسلامي عيناً اخذ و در انتهاي كتاب افزوده شده است.
در پايان از همه افراد، سازمانها و مراكزي كه در اين موضوع اطلاعات و يا اسنادي در اختيار دارند و يا كساني كه خاطراتي از چگونگي كشف كودتا دارند، دعوت مي‌شود براي تكميل كتاب در دست انتشار، اين مؤسسه را ياري دهند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...