۱۳۹۲ شهریور ۱, جمعه

ایران در زمان نادرشاه

ایران در زمان نادر شاه"در بردارنده خلاصه  ٧  کتاب از نویسندگان مختلف درباره نادرشاه، پادشاه ایرانى است که به زبان فارسى تالیف شده است.

مولف مى گوید که سال‏ها بود که دلم مى خواست کتابى جامع از مطالبى که پیرامون زندگى و تاریخ دوران حیات نادرشاه نوشته شده است، تدارک ببینم و با استناد به نوشته‏هاى معتبر، تاریخ مجموعه‏اى کامل از وقایع و حوادث ایام دوران زندگى یکى از بزرگان تاریخ ایران زمین را یک جا فراهم آورم... پیش از آن طى سال‏ها مطالبى را که پیرامون زندگى و دولت نادرشاه در کتاب‏ها و نشریات مختلف عرضه مى‏شد، مى‏خواندم و به امید روزى که بتوانم از آنها استفاده کنم، آرشیوى نسبتا کامل را فراهم آوردم... صلاح دیدم که مطالب صحیح و جذاب را به زبانى ساده و شوق انگیز ارائه کنم تا کسانى که به تاریخ دلاورى‏هاى مردان این مرز و بوم علاقه‏مند هستند، آسانتر بتوانند از این مطالب لذت ببرند.

کتاب؛ شامل  ٧  بخش از نوشته‏هاى نویسندگان مخلتلف درباره تاریخ ایران در زمان نادرشاه مى‏باشد. این بخش‏ها شامل تاریخ ایران در زمان نادرشاه از دیدگاه مینورسکى، نادرشاه از دیدگاه تاریخ نادرشاه افشار، نوشته جیمز فریزر که ترجمه ناصرالملک مى‏باشد. نادر شاه از دیدگاه مورخ‏الدوله سپهر، نادرشاه از دیدگاه تاریخ ایران نوشته سرجان ملکم، نادرشاه از دیدگاه پطروشفسکى، نادرشاه از دیدگاه لکهارت و نادرشاه از دیدگاه سرپرسى سایکس می‏باشد.

تاریخ ایران در زمان نادرشاه نوشته مینورسکى، صورت نخستین یک مقاله‏اى بوده است که مولف براى درج در دائرة المعارف اسلامى نوشته بوده است. وى اقرار مى‏کند که خیلى بیش از حدى است که براى ترجمه احوال نادرشاه در آن کتاب بزرگ بین المللى معین شده بود و از این رو نگارنده به تلخیص آن پرداخته و قریب یک ثلث مندرجات آن را در دایره المعارف منتشر کرده است. این تلخیص موجب حذف نکاتى اساسى شد که براى تهیه آن زحمت بسیار کشیده شده بود. در مورد تاریخ نادرشاه مخصوصا، مهم‏ترین منابع تاکنون ترجمه تاریخ نادرى بوده است که در سال  ١٧٧٠  ترجمه شده و از امروز به کلى از اعتبار افتاده است، از این رو نگارنده در هر حال به اصل منابع رجوع کرده و اساس تحقیقات را بر آن استوار نموده است. بنیان تحقیق را بر اصل تاریخ نادرى قرار داده و از ماخذ فرعى دیگر مطالب را کامل کرده است. چنانچه در تاریخچه نادرشاه، فصلى از همین کتاب مى‏خوانیم، موسس سلسله افشار در محرم  ١١٠٠  متولد و در  ٢۴  شوال  ١١۴٨  جلوس پادشاهى و در شب یازدهم جمادى الثانیه  ١١۶٠  به قتل رسید. بنابر قول رشیدالدین، طایفه افشار یکى از اقوام اتراک صحرانشین و جزء میمنه سپاه اغوزخان بوده است. صاحب تاریخ نادر قوم افشار را ترکمن مى‏خواند. معروف این است که از بیم مغول طایفه افشار ترکستان را ترک کرده و در آذربایجان استقرار یافته‏اند. نادر در دستگرد تولد یافت و بعد در آنجا بنایى به نام مولودگاه ساخته شد.

در پایان این کتاب، فهرست مختصرى از کتب مربوط به تاریخ نادر درج شده است. به گفته مترجم، اگر چه مندرجات کتاب تاریخچه نادرى اثر ولادیمیر مینورسکى در تواریخ موجوده فارسى مذکور است؛ ولى از آن جا که مولف محترم در تنقیح مطالب و تصحیح وقایع رنجى بسیار کشیده، کتب فارسى را با مقایسه با سفرنامه‏ها و تواریخ اصلاح کرده و مخصوصا در تطبیق ایام و مشهور و سنین دقتى کافى مبذول داشته‏اند، نگارنده ترجمه آن را براى استفاده محصلین تاریخ لازم دید. فهارس کتاب که در پایان آن ذکر شده؛ شامل: اعلام، مکان مى‏باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...