۱۳۹۱ اسفند ۱۳, یکشنبه

مصدق؛ سال‌های مبارزه و مقاومت

سرهنگ غلامرضا نجاتی که خود در شهریور ۱۳۲۰ عضو سازمان افسران ناسیونالیست گردیده و سپس با حضور دکتر مصدق در صحنه ملّی، در صف یاران او قرار می‌گیرد، یکی از ضرورت‌های نگارش این کتاب را تحلیل گسترده‌تر رویدادهای آن دوران – در بعد از چاپ بخش مهمی از اسناد و مدارک آرشیو دولتی بریتانیا (مربوط به نهضت ملی و حکومت مصدق) و نیز انتشار قسمتی از اسناد محرمانه و سری وزارت خارجه آمریکا و سیا ـ عنوان می‌نماید. در واقع مؤلف با دستیابی به این اسناد و درک اهمیت آن‌ها درصدد برآمده است که بررسی دقیق‌تری از رویدادهای آن دوران به عمل آورد.
کتابِ «مصدق؛ سال‌های مبارزه و مقاومت» در ژانرِ کتاب‌های تاریخی است. و یکی از ویژگی‌های اساسی این گونه از کتاب‌ها، که لذت متن را دوچندان می‌کند، درک جایگاه تاریخی خود مؤلف در آن دوره‌ی تاریخی است که او شرح ماوقع می‌کند. گاهی نویسنده‌ی کتاب به علت عدم حضور در آن برهه، تنها از منابع و مآخذ موجود، در تألیف خود سود می‌جوید و گاهی نیز خود مؤلف در زمانه‌ی مورد نقد و نظرش، حضوری فعالانه دارد و آن چه که می‌گوید، نتیجه‌ی دریافت و زندگی شخصی او در کنار مطالعه‌ی منابع دیگر است.
جلد اول مشتمل بر نوزده فصل است که از «نخستین سال‌های زندگی» تا «در تدارک کودتا» را در بر می‌گیرد. جلد دوم ده فصل را در خود جای داده که «کودتای انگلیسی ـ آمریکایی» نخستین و «سال‌های واپسین» آخرین فصل آن است. کتاب مؤخره‌ای را نیز با عنوانی «گفتار پایانی» دارد و نیز ضمائمی که مجموعه اسناد، تصاویر، سالشمار زندگی دکتر مصدق، منابع و مأخذ را دربر می‌گیرد.
 جلد اول
http://www.mediafire.com/?619zev46rzlun29
جلد دوم
http://www.mediafire.com/?9bu78j097ccfky0

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...