۱۳۹۱ اسفند ۲, چهارشنبه

سقوط قسطنطنیه

سقوط قسطنطنیه به واقعه فتح استانبول پایتخت امپراتوری روم شرقی که توسط ترکان عثمانی رخ داد گفته می‌شود. فرماندهی سپاه عثمانی با سلطان محمد فاتح و امپراتور کنستانتین یازدهم پالایولوگوس فرمانده سپاه امپراتوری روم شرقی بود. محاصره از جمعه ۶ آوریل ۱۴۵۳ تا سه‌شنبه ۲۹ مه همان سال (طبق گاه‌شماری یولیانی) به طول انجامید.
سقوط قسطنطنیه، پایان امپراتوری بیزانس را بعد از ۱۱۰۰ سال رقم زد و ضربه ی بزرگی برای جامعه مسیحیت بود. بعد از پیروزی، سلطان محمد فاتح قسطنطنیه را پایتخت جدید امپراتوری عثمانی قرار داد. چندین روشنفکر یونانی و غیر یونانی این شهر را قبل و بعد از محاصره به مقصد ایتالیا ترک کردند. استدلال شده است که این واقعه به رشد رنسانس کمک کرد. برخی سقوط استانبول را نقطه عطفی در پایان قرون وسطی و آغاز رنسانس می دانند .
ذبیح الله منصوری در مقدمه کتاب می نویسد هرکس که کمی از تاریخ اطلاع داشته باشد می داند که قسطنطنیه قلب امپراتوری روم شرقی در سال 856 هجری شمسی مصادف با 1453 میلادی است که سبب انقراض حکومت روم صغیر شد.هرکس که قدری تاریخ خوانده باشد می داند که روزی سلطان محمد بر روم شرقی غلبه کرد و آن را مضمحل نمود.اگر امپراتوری روم دارای قدرت سابق بود سلان محمد نمی توانست برآن غلبه کندو سقوط روم صغیر از وقایع تعین کننده تاریخ جهان می باشد.که مبدا عصر جدید در دنیا شده است.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...