۱۳۹۱ اسفند ۹, چهارشنبه

تاریخ اجتماعی ایران مجموعه کامل 10 جلدی

مرتضي راوندي ، مولف  تاريخ اجتماعي ايران ، در 1298 شمسي در تهران بدنيا آمد. تحصيلات خود را تا دريافت ليسانس قضايي ادامه داد و در دادگستري استخدام شد. آخرين سمت او ، پيش از باز نشستگي ، داديار ديوانعالي كشور بود. مدتي نيز رئيس كل ثبت كشور بود. وي از جواني با همت شخصي و با نيت تهيه تاريخ زندگي مردم ايران ، پژوهش و فيش برداري از منابع گوناگون داخلي و خارجي را آغاز كرد .او كه داراي اعتقادات سوسياليسمي بود ، معتقد بود، تاريخ فقط شرح اقدامات شاهنشاهان و برگزيدگان و حكايت فتح و شكست در جنگ هاي كوچك و بزرگ نيست.
وي در طول پنجاه سال پژوهش ، هزاران فيش و سند تاريخي را از كتاب هاي گوناگون جمع آوري كرد. نخستين دوره تاريخ اجتماعي در 1340 و در سه جلد از سوي انتشارات امير كبير منتشر شد. پس از انقلاب اكثر كتابهاي او بخصوص جلدهاي  اول و دوم آن كه به فرهنگ و تمدن ايران قديم و حمله اعراب باديه نشين مي پرداخت مجوز نشر نيافت و جلد هاي آخر كه به نقد اعتقادات ايرانيان مي پرداخت  در سوئد چاپ شد.جلد هفتم نيز به تاريخچه فعاليتهاى ورزشى، وضع خوراك و پوشاك مردم، مشكلات و مسائل جنسى در ايران، تاريخچه موسيقى و سازهاى ايرانى،ميگسارى واستفاده از مواد افيونى، زندگى روسبيان و قماربازان و در پايان مطالبى در پيرامون وضع هنر و صنعت اختصاص دارد کتاب 10 جلدی(هر یک از جلدهای چهارم و هشتم خود در 2 بخش منتشر می شود) تاریخ اجتماعی ایران تالیف مرتضی راوندی بارها تجدید چاپ شده اما جلدهای دوم و سوم معمولاً مجوز چاپ نگرفته است.
جلد دوم این کتاب، به بررسی تاریخ سیاسی ایران بعد از اسلام می پردازد.گویا جلد دوم آخرین بار در سال 82 منتشر شده جز کتاب های ممنوع الچاپ است وي در شهريور 1378 در سن هشتاد سالگي در گذشت .  تاريخ اجتماعي ايران  كه گرد آوري آن بيش از 40 سال بطول انجاميد اساسي ترين كار رواندي  است .با اين كار او  پايه اي محكم و قابل ستايش در اين عرصه بنيان نهاد. يادش گرامي باد.
 یک توضیح به جز بخش های اول دوم و هفتم کتاب که بصورت تایپی بوده اند بقیه بخش ها بصورت اسکن شده هستند و غالبا دارای حجم بالایی هستند و کاهش حجم فایلها امکان پذیر نیست لطفا در هنگام دانلود شکیبا باشید!

جلد اول : تاريخ ايران قبل از اسلام
http://www.mediafire.com/view/?u593ka4b314z22d
جلد دوم : تاريخ ايران بعد از اسلام
http://www.mediafire.com/?kbj61i15525qayg
جلد سوم : طبقات اجتماعي در ايران بعد از اسلام
http://www.mediafire.com/?bhdrod8o8by7x8o
جلد چهارم : شيوه حكومت و سازمان سياسي و اداري بخش اول
http://www.mediafire.com/?77f5lgm6mbbr7w4
جلد چهارم : شيوه حكومت و سازمان سياسي و اداري بخش دوم
http://www.mediafire.com/?lhetlkbdiesp49v
جلد پنجم: زندگي اقتصادي در ايران
http://www.mediafire.com/?aon6xu5up748csn
جلد ششم: اخلاق و رسوم اجتماعي
http://www.mediafire.com/?4kazp8w3uaowcb4
جلد هفتم: تفريحات ايرانيان( ورزش-شكار-لباس-مواد مخدر-ميگساري- روسپي گري- بازيها و...)
http://www.mediafire.com/?fsct3q16n721ipr
جلد هشتم : زبان و ادبيات فارسي بخش اول
http://www.mediafire.com/?lnvbqfqyg4d7v5l
جلد هشتم : زبان و ادبيات فارسي بخش دوم
http://www.mediafire.com/?5ido9tcdizgbfx8
جلد نهم: فرقه هاي مذهبي در ايران ( چاپ اول  1997- انتشارات آرش سوئد)
http://www.mediafire.com/?jwvhka57f159h93
جلد دهم: تاريخ فلسفه و علوم و افكار در ايران
http://www.mediafire.com/?m2ojs4f989i9e9w

۱ نظر:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...